Τετάρτη 13 Μαΐου 2009

Το ΗΣΑΠ της νέας εποχής

Έχω την ευτυχία, ταξιδεύοντας καθημερινά με τον ανακαινιζόμενο ΗΣΑΠ από Πειραιά μέχρι Μοναστηράκι (για να πάρω στη συνέχεια το επίσης ανακαινιζόμενο ΜΕΤΡΟ), να βιώνω βήμα προς βήμα τα έργα εκσυγχρονισμού του.  

Όντας νεαρής ηλικίας, δεν είχα προλάβει να συνειδητοποιήσω ότι το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο είναι ηλικίας 140 ετών, άρα οφείλει να εκσυγχρονισθεί για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της μετανεοτερικής επιβατικής κίνησης.

Με αυτά τα αισθήματα ενοχής αναμένω κάθε πρωί στον σταθμό του Πειραιά τους συρμούς να γεμίσουν, για να είμαστε πολλοί οι αυτόπτες μάρτυρες της καθημερινής προόδου των εργασιών.

Άλλωστε, η προβλεπόμενη καθυστέρηση των δρομολογίων εξασφαλίζει τη λεπτομερή καταγραφή (στη μνήμη ή και σε ημερολόγια) των έργων εκσυγχρονισμού, εκτός του ότι επιτρέπει την ενδελεχή ανάγνωση των free εντύπων, τα οποία άλλωστε γι’ αυτόν τον σκοπό  συνεχώς πολλαπλασιάζονται σε μέγεθος και σε πλήθος. Έτσι ο ενημερωμένος –περί τα εθνικά και διεθνή θέματα- διασχίζει την «μακαρία οδό», ενώ η παρατεταμένη παραμονή σε ορισμένους σταθμούς (ιδιαίτερα στην Καλλιθέα, τον Ταύρο και κυρίως στα Πετράλωνα) επιτρέπει στους αγουροξυπνημένους, και για τούτο αργοπορημένους, επιβάτες να προλάβουν το τραίνο και να φτάσουν στη δουλεία τους με απολύτως αιτιολογημένη την αργοπορία τους (άλλωστε τα μεγάφωνα κάθε σταθμού φροντίζουν να το επαναλαμβάνουν αδιαλείπτως, αφού η επανάληψη λέγεται πως είναι η αρχή της μαθήσεως).

Το ταξίδι του πηγαιμού όμως δεν συγκρίνεται με τίποτα με το μεγαλείο της επιστροφής, εφόσον η θερμοκρασία έχει πλέον … ανεβεί. Οι ασφυκτικά γεμάτοι συρμοί πιθανόν να μην επιτρέπουν την επιβίβαση των περισσότερων από τους αναμένοντες στον σταθμό "Μοναστηράκι", διασφαλίζουν όμως τη δυνατότητά τους να επισκεφτούν τα όμορα σουβλατζίδικα, για να κορέσουν την πείνα τους και να χαλαρώσουν από τους εντατικούς ρυθμούς της εργασίας και χαράς. Μόνη οδυνηρή νότα είναι η θέαση των εργαζομένων στις νέες ράγες του ΗΣΑΠ, οι οποίοι αναγκάζονται να … εποπτεύουν άλλους (κατά το ειωθός λιγότερους) εργαζόμενους κάτω από το λιοπύρι ή τη βροχή. Ευτυχώς όμως που η νεοελληνική κοινωνία και, κατ’ επέκταση, οι πολιτικοί ενδιαφέρονται για τον ιδρώτα του εργαζόμενου, άρα οι χειρώνακτες οφείλουν να είναι όσο το δυνατόν λιγότεροι.

Παρηγορούμαι όμως με τη είδηση που διάβασα πρόσφατα -σε ένα από τα free έντυπα- ότι τον Φεβρουάριο του 2010 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα εκσυγχρονισμού στη γραμμή από τον Πειραιά έως την Κηφισιά, αν και στο μεταξύ θα τεθούν εκτός λειτουργίας και οι σταθμοί "Αγιος Ελευθέριος" και "Κάτω Πατήσια". Δυστυχώς όμως δεν μπόρεσα να κατανοήσω (λόγω προφανώς μειωμένης νοημοσύνης) την περιγραφή των έργων, μιας και γινόταν λόγος για «την εξυγίανση της υποδομής και επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής με εφαρμογή Σταθερής Επιδομής σε μήκος 15,5 χλμ. διπλής γραμμής και εφαρμογή σκυρογραμμής με προεντεταμένους στρωτήρες στο υπόλοιπο τμήμα». Εκείνο που κατάλαβα όμως, και γι’ αυτό το παραθέτω στο ηλεκτρονικό μου ημερολόγιο, είναι ότι το συνολικό κόστος των έργων είναι 109,7 εκατ. Ευρώ, αλλά η ολοκλήρωσή τους θα επιτρέψει «την αύξηση της ταχύτητας των συρμών από 70 σε 80 χλμ/ώρα και τον περιορισμό του θορύβου και της ταλάντευσής τους περίπου στο 50%». Κατενόησα ακόμα ότι το συγκεκριμένο ποσόν δεν πρέπει τελικά να το κλαίμε, επειδή μαζί με τη μείωση του θορύβου και των δονήσεων θα μειωθούν και τα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας, «λόγω χαμηλότερου κόστους συντήρησης και αύξηση της μέσης ημερήσιας μεταφορικής ικανότητας».

Κλείνοντας θα ήθελα να παρακαλέσω τη διοίκηση του ΗΣΑΠ να συμβάλει στην προβολή του συντελούμενης εποποιίας, συμπεριλαμβάνοντας στην ιστοσελίδα της, εκτός από την ιστορία του τρένου και την παρουσίασή του στον ελληνικό κινηματογράφο, την περιγραφή των έργων και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης κάθε φάσης του, ώστε κάθε αδαής, εμού συμπεριλαμβανομένης, να είναι σε θέση να κατανοήσει τον οργασμό των εργασιών αλλά και να συγκρίνει την ελληνική εκδοχή με όσα αντίστοιχα έργα αναλαμβάνουν οι …κουτόφραγκοι.

Το ίδιο θα μπορούσε να γίνει και με τη διανομή φυλλαδίων στους σταθμούς, μιας και η παρατεταμένη παραμονή σε αυτούς (εντός ή εκτός συρμών), διασφαλίζει τη χρήση τους ως πηγές πληροφόρησης αλλά και ως βεντάγιες. 

Πέμπτη 7 Μαΐου 2009

Η "επιχείρηση" των Πανελλαδικών

Στο άρθρο του Α. ΛΑΚΑΣΑ στην Καθημερινή (17-05-09) με τίτλο «Υπερπαραγωγή» οι πανελλαδικές" διαβάζουμε:

- Συνολικά για τις εξετάσεις θα εργαστούν περίπου 30.000 άτομα (διοικητικοί υπάλληλοι, επιτηρητές, βαθμολογητές).

- Θα συγκροτηθούν τρεις επιτροπές επιλογής θεμάτων (για τις εξετάσεις των Ημερήσιων Γενικών Λυκείων, των ΕΠΑΛ-ΤΕΕ και των Εσπερινών Γενικών Λυκείων).

- Θα λειτουργήσουν 1.474 εξεταστικά κέντρα σε όλη τη χώρα (1.250 για τις εξετάσεις των Γενικών Λυκείων, 114 για εκείνες των ΕΠΑΛ και 110 για τα ΤΕΕ).

- Τα γραπτά θα βαθμολογηθούν σε 35 βαθμολογικά κέντρα.

- Ούτε λίγο ούτε πολύ θα χρειαστούν, ενδεικτικά, πάνω από 1.300.000 τετράδια, τα οποία θα δοθούν για τις εξετάσεις, περί τα 5.100.000 αυτοκόλλητες ετικέτες και περίπου 250.000 μηχανογραφικά δελτία ενιαίου λυκείου, 70.000 φάκελοι για αρχειοθέτηση και 1.500 βιβλία χρέωσης γραπτών δοκιμίων, όπως υπολογίζει η αρμόδια Διεύθυνση Οργάνωσης και Διεξαγωγής Εξετάσεων.

- Βαθμολογητές, επιτηρητές και γραφική ύλη ανεβάζουν τον λογαριασμό των πανελλαδικών εξετάσεων πάνω από τα 20 εκατ. ευρώ.

Με αυτά τα δεδομένα:

α) ποια άλλη επιχείρηση μπορεί να παραγάγει (...και όχι να παράξει, όπως κατ' εξακολούθηση, τάχα επί το λογιότερον, επαναλαμβάνεται) τέτοιο έργο σε τέτοια τιμή;

β) τι θα απογίνει η επιχείρηση (ποιος θα την αναλάβει και με ποιο κόστος), αν διαφοροποιηθεί ο τρόπος πρόσβασης ... στην καθυστέρηση της ανεργίας;

γ) μήπως θα ήταν δημοκρατικότερο και τελικά οικονομικότερο οι υποψήφιοι να εισάγονται με ... κλήρωση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;


Παρασκευή 1 Μαΐου 2009

Όταν ο διδάσκων εισαχθεί στην τάξη...

όταν ο διδάσκων εισαχθεί στην τάξη (αυθεντικό κείμενο πτυχιούχου Φιλολογίας),
όταν ο μαθητής εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (κάθε πόλη και Πανεπιστημιο, κάθε χωριό και Τμήμα),
όταν ο φοιτητής εισαχθεί στους πτυχιούχους (το πανεπιστημιακό σύγγραμμα, οι φωτοτυπημένες σημειώσεις, οι αγωνιστικές καταλήψεις, η συναδελφική αλληλεγγύη στην αντιγραφή),
όταν ο πτυχιούχος εισαχθεί στο δημόσιο (πελατειακές σχέσεις διαφθοράς),
όταν ο "δικός μας άνθρωπος" εισαχθεί στο κοινοβούλιο (όπως παραπάνω),
όταν ο κομματάρχης εισαχθεί στην κυβέρνηση (ελέω κληρονομικού χαρίσματος ή/και λιβανίσματος),
όταν ο επιχειρηματίας εισαχθεί στα δημόσια έργα (με φακελάρα),
όταν ο ασθενής εισαχθεί στο νοσοκομείο (με φακελάκι),
όταν ο επιβάτης εισαχθεί στα μέσα μαζικής μεταφοράς (οιονεί αεροβατών από τους διαγκωνισμούς),
όταν ο ταξιτζής εισαχθεί στον λεωφορειόδρομο (επιλέγοντας την ταρίφα που τον βολεύει),
όταν ο υπουργός εισαχθεί στην αίθουσα τελετών χειροκροτούμενος για την ωριαία καθυστέρηση (άνευ εξήγησης και συγγνώμης),
όταν...,
όταν...,
τότε η ελπίς είναι αναιδής, ζητείται ωστόσο...
(Αλήθεια, ποιο είναι το αρχικό "όταν" που καθιστά όλα τα υπόλοιπα "τότε" ανεπότρεπτες συνέπειές του; Βοηθάτε να διαβάσουμε σωστά αυτό το κείμενο.)