Κυριακή 9 Μαΐου 2010

τις πταίει;


Στο περιώνυμο άρθρο του Τρικούπη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Καιροί στις 29 Ιουνίου/11 Ιουλίου 1874 διαβάζουμε:
"Αηδιάζοντες και αγανακτούντες επί τω θεάματι, του οποίου παριστάμεθα θεαταί, και βλέποντες την γενικήν κατάπτωσιν του φρονήματος των πολιτευομένων, διστάζομεν επί στιγμήν και ερωτώμεν ημάς αυτούς, μη τυχόν αληθώς πταίει το Έθνος; Θαρρούντες όμως απαντώμεν, το Έθνος δεν πταίει."
"Δούλοι λαοί κυμαίνονται μεταξύ ανοχής της αυθαιρεσίας και συνωμοσίας. Ίδιον των ελευθέρων λαών είναι δι’ ειρηνικών μέσων να επιβάλλωσιν εις τους άρχοντας τον προς αυτούς σεβασμόν."
"Οι πολιτευόμενοι είναι πλάσματα του επικρατούντος εν τη πολιτεία στοιχείου."
(Αποσπάσματα από θέσεις του Τρικούπη παρουσιάζονται εδώ και ολόκληρο το άρθρο εδώ)

Τρίτη 4 Μαΐου 2010

η "αστυνόμος οργά"

Στον απόηχο των αναλύσεων και των αναδιφήσεων, με την επωδό των πολεμικών δελτίων που επαναλαμβάνουν χιλιοειπωμένες κοινοτοπίες, η σκέψη του Καστοριάδη, αναλύοντας "το πρόβλημα της δημοκρατίας σήμερα" παραμένει απίστευτα καίρια και επίκαιρη:

Για να μπορέσει η άμεση δημοκρατία να λειτουργήσει, δηλαδή για να μπορέσει να υπάρξει ελευθερία ... χρειάζεται κάτι άλλο που κανένας δεν μπορεί να το αποφασίσει ή να το βάλει σαν νόμο. Χρειάζεται η συνεχής δημιουργική δραστηριότητα του κοινού... και αυτό σημαίνει κυρίως το πάθος όλων για τα κοινά. Αυτό δεν είναι δική μου ανακάλυψη, υπάρχει εκείνο το καταπληκτικό χορικό της Αντιγόνης που αρχίζει "πολλά τα δεινά και ουδέν ανθρώπου δεονότερον πέλει" και όπου ο Σοφοκλής, ανάμεσα στα άλλα θαυμαστά χαρακτηριστικά του ανθρώπου, μνημονεύει αυτό που ονομάζει "αστυνόμος οργά". Αστυνόμος θα πει θεσμιστική, και οργά -από το οποίο βγαίνει η λέξη οργασμός- είναι η ορμή, το πάθος. Οι άνθρωποι απάνω στην ορμή του πάθους στήσαν πραγματικές πολιτείες, όπως αυτή μέσα στην οποία γεννήθηκε ο Σοφοκλής και για την οποία έγραψε τις τραγωδίες του.
Αν δεν υπάρχει αυτό το πάθος για τα κοινά, αυτή η αστυνόμος οργά, μπορούμε να λέμε ωραίους λόγους, μπορούμε να γράφουμε ωραία βιβλία, να κατασκευάζουμε συστήματα τα οποία είναι άψογα, φιλοσοφικά και πολιτειολογικά, αλλά όλα αυτά δεν θα σημαίνουν τίποτε. Και θα ήθελα τελειώνοντας να πω ποια είναι η άκρως αντίθετη άποψη μ' αυτήν που εκθέτουμε εδώ τώρα και που τη στηρίζουμε σ' αυτήν την καταπληκτική και εκθαμβωτική φράση του Σοφοκλή για την "αστυνόμον οργά", ποια είναι η σύγχρονη άποψη γι' αυτά τα πράγματα, η άποψη της σύγχρονης δήθεν δημοκρατίας και του φιλελευθερισμού. Την έχει με καταπληκτική πυκνότητα και βαθύτητα εκφράσει ένας Γάλλος πολιτικός φιλόσοφος του περασμένου αιώνα, ο Μπενζαμέν Κονστάν... λέγοντας ότι ... στην αρχαία δημοκρατία, επειδή οι άνθρωποι δεν είχαν τίποτα άλλο να κάνουνε στην ζωή τους (έτσι το εξηγεί αυτός) είχανε αυτό το πολιτικό πάθος, ενώ εμείς, και εδώ παραθέτω επί λέξει μεταφράζοντας, το μόνο που γυρεύουμε από το κράτος είναι η κατοχύρωση των απολαύσεών μας. Και δεν το λέει αυτό ούτε κατηγορώντας, ούτε ειρωνικά. Το λέει διότι ξέρει, ήδη από το 1820, τους σύγχρονους ανθρώπους. Αυτό είναι... μια τραγική αλήθεια για τον σύγχρονο κόσμο. Αυτό που γυρεύουνε οι άνθρωποι σήμερα είναι η κατοχύρωση των απολαύσεών τους. Κι αυτό το ζητούν από το κράτος.
Δεν βλέπουν πια τα κοινά, ούτε ενδιαφέρονται για τα κοινά. Πέρα από τον εαυτό τους και τον άμεσο κύκλο τους, υπάρχει γι' αυτούς ένα Κράτος-πατέρας ή Κράτος-μητέρα, -ένα Κράτος που είναι ταυτοχρόνως και ένα τέρας, και ένα είδος Άγιου Βασίλη ο οποίος έχει μια κοιλιά μέσα από την οποία βγάζει χαρτονομίσματα, άδειες, θέσεις κτλ, αλλά το οποίο πάντως πρέπει να κατοχυρώνει τις απολαύσεις μας. Όσο υπάρχει αυτή η σύλληψη, αυτή η τάση, αυτή η βαθιά φαντασιακή τοποθέτηση του σύγχρονου ατόμου απέναντι στα κοινά και απέναντι στην πολιτική, όσα λέμε μπορούν ίσως να μείνουνε σαν σπόρος για κάποια άλλη γενεά αλλά δεν ωφελούν σε τίποτα. Αυτό που χρειάζεται σήμερα κατ' εξοχήν, και που φαίνεται προς το παρόν να λείπει, είναι αυτό το πάθος για τα κοινά, η ευθύνη, η συμμετοχή, η αστυνόμος οργά.
(Κορνήλιος Καστοριάδης, Οι ομιλίες στην Ελλάδα, Αθήνα: Ύψιλον/Βιβλία)

Δεν μπορώ να εικάσω τι θα πρότεινε ο Καστοριάδης σήμερα που το Κράτος-Άγιος Βασίλης κατέρρευσε υπό το βάρος πλήθους ανομημάτων και που η "αστυνόμος οργά" της γενιάς του πολυτεχνείου μεταφράστηκε σε άλωση του κράτους, με την εξαργύρωση του αγωνιστικού παρελθόντος.
Ποιοι μηχανισμοί θα κατορθώσουν να εντοπίσουν εκείνους τους ελάχιστους που εξακολουθούν να προσφέρουν από το πόστο τους, χωρίς να σκέφτονται αν ο μισθός ανταποκρίνεται στην κατάθεση της ψυχής τους ή όχι; Ποια διαδικασία θα αναδείξει εκείνους που στο περιθώριο των εξελίξεων, εξακολουθούν, αν και βαθύτατα πληγωμένοι, να παραμένουν ευθυτενείς, αξιοπρεπείς και υπεύθυνοι;

η πιο επιπόλαιη περίοδος της νεοελληνικής ιστορίας

Έτσι χαρακτήρισε ο Στέλιος Ράμφος την περίοδο της μεταπολίτευσης στην εκπομπή του Γιώργου Μαλούχου "Θέμα και Παραλλαγές" που μεταδόθηκε την Παρασκευή 30-4-2010 και όπου επιχειρήθηκε ο προσδιορισμός των χαρακτηριστικών της νεοελληνικής κουλτούρας που οδήγησαν στον "μηχανισμό στήριξης", με άλλα λόγια στη χρεωκοπία όχι τόσο ή όχι μόνο του οικονομικού μοντέλου αλλά κυρίως της κοσμοαντίληψης των νεοελλήνων.
Σταχυολογώ τα ακόλουθα σημεία, με τη βεβαιότητα ότι δεν τα διατυπώνω όπως ακριβώς ειπώθηκαν, τα οποία αποτέλεσαν τον βασικό κορμό της ερμηνείας του διανοητή για το ότι το σύμπτωμα της νεοελληνικής ασθένειας δεν είναι το χρέος αλλά το έλλειμμα του "εαυτού", η ανεξερεύνητη σχέση με τον εαυτό μας, το πολιτισμικό έλλειμμα της σκέψης,το "αδιανόητο τίποτα".
  • Η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που από Ανατολική κλήθηκε να γίνει Δυτική και άρα να μετακινήσει αντίστοιχα τις ζωτικές εικόνες εαυτού των νεοελλήνων.
  • Τα κοινωνικά στρώματα που ήρθαν στην εξουσία το 1981 δεν ήταν εσωτερικά έτοιμα, δεν είχαν ενσωματώσει τη αντίληψη του "πολίτη" και αντί για ένα πρόγραμμα μορφώσεώς τους ακολουθήθηκε η ατέλειωτη κολακεία τους.
  • Η "ακατανοησία" των νεοελλήνων συνδέεται με την παραδοσιακή μορφή σκέψης του Ανατολίτη που καταλαβαίνει αυτό που θέλει να καταλάβει.
  • Ο κεντρικός και μέγιστος στόχος της παιδείας είναι η αλλαγή του τρόπου σκέπτεσθαι των νεοελλήνων, άρα η συγκροτημένη σκέψη, η ανάλυση και η αναγωγή συμπερασμάτων.
  • Τα σύμβολα δεν μας επιτρέπουν να δούμε τα πράγματα.
  • Είμαστε ένας "παρανοϊκός λαός" με την έννοια ότι μας κουράζει η σκέψη και μας γεμίζουν τα σύμβολα, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να αντιληφθούμε πού οδηγούν τα πράγματα (λ.χ. εμφύλιος, δικτατορία) και να δράσουμε ανάλογα.
  • Το πρωταρχικό ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε είναι "ποιοι είμαστε και τι θέλουμε".
  • Η κουλτούρα μας διακρίνεται από προβληματική θέληση και ανεξερεύνητη σχέση με τον εαυτό μας.
  • Το "εγώ" μας είναι ελλειμματικό-ατροφικό λόγω της ασκητικής εμπειρίας της ορθοδοξίας που υποστηρίζει την ανυπαρξία εαυτού, την ταπείνωση, τη μέριμνα για τη μοίρα στον άλλο κόσμο κ.ά.
  • Η θέλησή μας εκδηλώνεται μόνο ως τρέλα.
  • Ο μανιοκαταδιωκτικός τρόπος σκέψης μας συγκαλύπτει την απουσία θελήσεως.
  • Ελλείψει ενός ισχυρού "εγώ" περιμένουμε την επιβεβαίωση από τους άλλους.
  • Δεν είμαστε ικανοί να διαχειριστούμε τον εαυτό μας γιατί δεν τον ξέρουμε.
  • Η κουλτούρα του αναρχισμού εμποδίζει τη θετική σκέψη και αναπαράγει τον προσδιορισμό του "εαυτού" σε μικροκλίμακα και όχι σε ευρύτερα πλαίσια.
  • Η Τουρκία έχει επιτύχει τον συγκερασμό συναισθήματος και σκοπού, τον οποίο εμείς, σταδιακά, έχουμε χάσει από το 1981 και εξής. Έτσι ο προσανατολισμός μας προς την Ευρώπη δεν έχει συναισθηματικό αντίκρυσμα.
  • Η επιπολαιότητα ως απέραντη δυνατότητα υπεκφυγής.
  • Όταν ο Έλληνας πετυχαίνει στην Ελλάδα όπως στο εξωτερικό τότε θα έχουμε αλλάξει. Τότε θα έχουμε επιτύχει μια "επανάσταση στα μυαλά"

Δευτέρα 3 Μαΐου 2010

...με όποιο δάσκαλο καθίσεις






Παρά τα θρυλούμενα περί της μη αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης στη χώρα μας η απόδειξη περί του αντιθέτου είναι, ελπίζω, πλέον γνωστή στο πανελλήνιο. Αρκεί να συνδέσουμε τη χτεσινή κατάληψη της ΝΕΤ από ωρομίσθιους αδιόριστους εκπαιδευτικούς με εκείνη των μαθητών πριν από δύο χρόνια, όταν τα "δεκεμβριανά" προκάλεσαν αναλύσεις επί αναλύσεων για την αγωνιζόμενη νεολαία που διεκδικεί ένα καλύτερο αύριο. Τώρα αποδεικνύεται ότι οι τότε οι μαθητές που κρέμασαν το πανό με το σύνθημα "σταματήστε να κοιτάτε, βγείτε όλοι στους δρόμους", ήταν γαλουχημένοι από τη στάση ζωής των δασκάλων τους, ή μάλλον για να είμαστε δίκαιοι τους είχαν ξεπεράσει, εφόσον το μήνυμά τους είχε μεγαλύτερη έμπνευση άρα εμβέλεια.
Με αυτά τα δεδομένα δικαιούμεθα νομίζω να είμαστε υπερήφανοι για τη μεταλαμπάδευση των αξιών της διαρκούς εγρήγορσης και επανάστασης στον μαθητικό πληθυσμό. Δικαιούμεθα να διατρανώσουμε σε όσους το αμφισβητούν ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει επαρκώς εφοδιάσει τους νέους με όλες εκείνες τις δεξιότητες που απαιτούνται για αντίσταση και ανατροπή.
Θα πρότεινα μάλιστα σε όσους σχεδιάζουν την αξιολόγηση της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού έργου να συμπεριλάβουν στους δείκτες ποιότητας και τα ακόλουθα κριτήρια:
  • πόσες καταλήψεις δημοσίων χώρων υλοποιήσατε;
  • με ποια συνθήματα πλαισιώσατε τη δράση σας;
  • ποια ήταν τα αποτελέσματα της κινητοποίησης;
Θα συμβούλευα μάλιστα το Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων να μεριμνήσει για τον άμεσο διορισμό των συγκεκριμένων αδιόριστων εκπαιδευτικών, οι οποίοι απέδειξαν στην πράξη την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας τους, παρόλο που ως ωρομίσθιοι δεν εργάστηκαν με πλήρες ωράριο.
Τέλος οι μαθητές και οι μαθήτριες των σχολείων της χώρας μας δικαιούνται να υπερηφανεύονται ότι υλοποίησαν με τη δράση τους το αρχαιοελληνικό "άμες δε γ' εσόμεθα πολλώ κάρρονες".