[Η ακόλουθη βιβλιοκριτική του Κωστή Καλογρούλη αντλήθηκε από εδώ]
Το τελευταίο μυθιστόρημα του βραβευμένου με Πούλιτζερ και Εθνικό Βραβείο Βιβλίου, Ρίτσαρντ Πάουερς είναι πολύ μπερδεμένο. Είναι μεν γεμάτο από καλές προθέσεις, πολλή ευαισθησία, αρκετή φιλοδοξία και ενδιαφέρουσες ιδέες, αλλά αποτελείται από ασύνδετα επί μέρους τμήματα, σαν κομμάτια παζλ που δεν ταιριάζουν, καταφεύγει συχνά σε ένα μάλλον ανιαρό κήρυγμα (πάντα κακή επιλογή για ένα λογοτεχνικό έργο), και προδίδεται από πολλές αδυναμίες τόσο στην πλοκή όσο και στους χαρακτήρες. Το τελικό αποτέλεσμα πάντως ταιριάζει απόλυτα με τον τίτλο του: είναι αμήχανο.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το μυθιστόρημα είναι στημένο πάνω στη σχέση πατέρα και γιου. Ο Θίοντορ Μπερνς είναι ένας αστροβιολόγος που σχεδιάζει μοντέλα γύρω από τη σύσταση της ατμόσφαιρας σε μακρινούς πλανήτες με απώτερο στόχο τη διευκόλυνση της διαδικασίας εύρεσης ζωής στο διάστημα. Ο εννιάχρονος γιος του Ρόμπιν έχει αρκετά προβλήματα συμπεριφοράς και ελέγχου των συναισθημάτων του, έχοντας τοποθετηθεί από διαφόρους ειδικούς στο περίφημο φάσμα του αυτισμού. Αυτό που καθιστά τα πράγματα πολύ πιο δύσκολα και για τους δύο είναι ότι η μητέρα του Ρόμπιν και σύζυγος του Μπερνς σκοτώθηκε πριν από δύο χρόνια, με αποτέλεσμα πατέρας και γιος να βιώνουν μια αξεπέραστη απώλεια που επηρεάζει καθημερινά και τους δύο με διαφορετικό τρόπο. Κοινό ενδιαφέρον και των δύο (όπως και βασική συνισταμένη σε πολλά έργα του Πάουερς) είναι η οικολογική συνείδηση και η αγάπη για τη φύση (άλλωστε η μητέρα του Ρόμπιν ήταν μια επιτυχημένη λομπίστρια για ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος). Σε μία από τις πρώτες σκηνές του βιβλίου, πατέρας και γιος πηγαίνουν για κάμπινγκ εκεί που πήγαινε ο Θίοντορ με τη γυναίκα του, στα Smoky Mountains του Τενεσί, και βιώνουν τη μαγική ποικιλομορφία της ζωής, χλωρίδας και πανίδας, στο υπέροχο πυκνό δάσος, μια στιγμή αρμονίας και βιολογικής ενσυναίσθησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου