Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2021

Τζόναθαν Κόου, Ο κύριος Γουάιλντερ κι εγώ, Μετάφραση Άλκηστις Τριμπέρη, Εκδόσεις Πόλις

 Τζόναθαν Κόου, Ο κύριος Γουάιλντερ κι εγώ, Μετάφραση Άλκηστις Τριμπέρη, Εκδόσεις Πόλις

"Το μεθυστικό καλοκαίρι του 1977 μια αφελής κοπέλα, η Καλλιστώ, αναχωρεί από την Αθήνα για να γνωρίσει τον κόσμο Μετά το ταξίδι της στην Αμερική, βρίσκεται αναπάντεχα σε ένα ελληνικό νησί που έχει μετατραπεί σε κινηματογραφικό σκηνικό. Ο Μπίλι Γουάιλντερ, διάσημος σκηνοθέτης του Χόλυγουντ, γυρίζει εκεί την ταινία του Fedora, και η Καλλιστώ προσλαμβάνεται ως βοηθός. Παρατηρεί συνεπαρμένη τον λαμπερό , πρωτόγνωρο για εκείνη τρόπο ζωής, βιώνοντας μια εμπειρία που θα τη σημαδέψει για πάντα" (οπισθόφυλλο βιβλίου).
Αφηγήτρια η Καλλιστώ, στο μεγαλύτερο μέρος του μυθιστορήματος, η αφήγηση της οποίας διακόπτεται από ένα οιονεί θεατρικό σενάριο, όπου ο Γουάιλντερ διηγείται πώς έφυγε από το Βερολίνο το 1933 και πώς επέστρεψε μετά τον Πόλεμο, κάνοντας ταινίες για τα ναζιστικά εγκλήματα και ψάχνοντας τη μητέρα του που ως Εβραία της Βιέννης χάθηκε σε κάποιο στρατόπεδο εξόντωσης.
Γραφή εξομολογητική, εσωτερική εστίαση, γραμμική εν πολλοίς παρουσίαση της ιστορίας μετά το αρχικό flash back, όπου η ώριμη πλέον Καλλιστώ, συνθέτης και κάτοικος Λονδίνου, αντιμετωπίζοντας προβλήματα με τις δύο κόρες της, αναπολεί τη δική της πρώτη εμπειρία απομάκρυνσης από την οικογενειακή εστία, όταν ταξιδεύει στην Αμερική και τυχαία γνωρίζει τον διάσημο σκηνοθέτη. Κεφάλαια του μυθιστορήματος αποτελούν οι περιοχές όπου μεταβαίνει η Καλλιστώ παρακολουθώντας ως βοηθός τα γυρίσματα της ταινίας: Λος Άντζελες (τυχαία συνάντηση με τον σκηνοθέτη), Ελλάδα (το σπίτι της ηρωίδας στην Αθήνα και τα γυρίσματα της ταινίας στη Λευκάδα), Μόναχο Παρίσι (γυρίσματα ταινίας), Λονδίνο (κύκλος - επιστροφή στην ωριμότητα της Καλλιστώς και κάθαρσις).
Μυθιστόρημα ενηλικίωσης αλλά και λογοτεχνικό πορτρέτο του σκηνοθέτη Billy Wilder, γνωστό κυρίως για τις ταινίες του "Sunset boulevard" και "Μερικοί το προτιμούν καυτό". Ο συγγραφέας επιλέγει την ταινία Fedora , την οποία γυρίζει ο σκηνοθέτης όταν το Χόλυγουντ τον απορρίπτει και εξασφαλίζει χρηματοδότηση από τη Γερμανία. Η ταινία πραγματεύεται την ιστορία μιας παλιάς κινηματογραφικής σταρ που, έχοντας παραμορφωθεί από τις πολλές πλαστικές, κρύβεται από τον κόσμο και αναγκάζει την κόρη της να πάρει τη θέση της, υποδυόμενη πως είναι η Φεντόρα, ένα παιχνίδι διπλών ταυτοτήτων. Ό συγγραφέας έχει εντρυφήσει στις ταινίες του σκηνοθέτη και έχει μελετήσει αρκετά βιβλία και άρθρα γι' αυτόν.
Στο πλαίσιο αυτό αναδύονται θέματα όπως η ελευθερία του καλλιτέχνη και η χρηματοδότηση της τέχνης, το κάλλος και το γήρας, η σχετικότητα του ωραίου, το γούστο και η μόδα, ο ρόλος της τέχνης σε δύσκολους καιρούς, η μετουσίωση της φρίκης (παγκόσμιοι πόλεμοι, ολοκαύτωμα, ψυχρός πόλεμος) σε τέχνη, η ταυτότητα και η αλλαγή, ο χρόνος και η ωριμότητα... Κυρίως είναι ένα μυθιστόρημα για την κινηματογραφική τέχνη, τις τάσεις και τους δημιουργούς.
Ο τίτλος του έργου δίσημος: η προσωπική αντωνυμία μπορεί να αναφέρεται στη μυθιστορηματική ηρωίδα αλλά και στον ίδιο τον .συγγραφέα και τη δική του "συνομιλία" με τον σκηνοθέτη.
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, άτομα που κάθονται και κείμενο
Γεωργία Τάτση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου